Papperskorgar, gångväg, SMS-parkering mm

Vi har nu fått löst problemet med tömning av papperskorgarna med hjälp av Lundens Gård. Vi i styrelsen har själva utfört tömning under några veckor, vilket varit nyttigt, då vi fått en uppfattning om vad som stoppas i kärlen. Vissa har fyllts väldigt fort, dom i “city”. Några har varit i stort sett tomma. Någon har fyllts med hushållssopor, som borde hamnat i en vanlig soptunna. Den har vi redan tagit bort. Vi kommer att diskutera vidare hur det blir med papperskorgar under nästa år. Detta är egentligen inget som ingår i vägföreningens ansvar.

Gångvägen uppifrån Morkullevägen ner till Gullberg är nu färdigbyggd. Den är avsedd för enbart gångtrafik, men vi har redan fått påstötning om barn som cyklar nerför. Detta är rent livsfarligt, både för de som cyklar och gående personer! Den är oerhört brant och lösgruset gör det svårt att bromsa. Vi kommer snarast att skylta “påbjuden gångtrafik” och hoppas det hjälper. Vi kommer inte heller att underhålla vägen vintertid. Vi har i nuläget inte heller klart för oss om det finns någon överenskommelse med Orust kommun, vägen är byggd på kommunal mark utanför vägföreningens område som vi förstått det.

SMS-parkeringen i samhället måste snarast redas ut med kommunen. Det finns idag inget avtal mellan EVF och kommunen om detta, mycket återstår att reda ut.

Farthindren på Husebyvägen kommer att göras om. De är inte gjorda enligt gällande riktlinjer. Bl.a. är de för höga i förhållande till sin längd, vilket innebär att många moderna personbilar “skrapar i”, vilket är oacceptabelt.

Trevlig fortsättning på sommaren önskar

Styrelsen